Ikonografsko značenje “Osam povoljnih simbola” ezoteričnog buddhizma

Na Kurzivu sam već u više navrata pisao tekstove koji bi se mogli smatrati svojevrsnim uvodom u buddhističke teme. Tako sam vam do sad pokušao u najkraćim crtama objasniti glavne karakteristike svake od tri glavne “grane” buddhizma: hīnayāne (link 1 – KLIK, link 2 – KLIK), mahayāne (link 1 – KLIK, link 2 – KLIK) i vajrayāne (link – KLIK). Buddhizmu posvećujem mnogo prostora jer je on za mene područje od posebnog akademskog interesa. Stoga se nadam da ste spremni još jednom zaroniti u čaroban i kompleksan svijet buddhističke simbolike.

Danas bih vam želio ukratko predstaviti skupinu od osam čestih buddhističkih simbola poznatih pod imenom “Osam povoljnih simbola” (sanskrt: ašthamangala). Ova skupina simbola u nekom je obliku prisutna je ikonografiji svih grana buddhizma, no kaže se da je posebno tipična za ezoterični vajrayānski buddhizam Tibeta, gdje se za njih koristi skupni naziv bkra-shis rtags-brgyad.

Buddha bogovi
Foto: Wikimedia Commons
Porijeklo “osam povoljnih simbola” buddhizma

Ovi su simboli, iako danas gotovo univerzalni u buddhističkoj ikonografiji, većinom preuzeti iz indijskog hinduizma, što nije ništa neobično jer je buddhizam zapravo izrastao na hinduističkim temeljima kao svojevrsni protuodgovor hinduističkom ritualizmu i krutoj dogmatičnosti. Stoga ovakvih slučajeva hinduističko-buddhističkog ikonografskog “posuđivanja” ima još mnogo.

U predbuddhističkoj Indiji se “Osam povoljnih simbola” ikonografski uglavnom koristilo u vrlo svečanim prigodama, kao prilikom krunidbe kraljeva, vjenčanja ili ritualnog čašćenja bogova. Buddhizam je prigodno prisvojio ovu simboliku se Buddha smatra svojevrsnim “duhovnim kraljem” cijelog svijeta. Tako buddhistička mitologija govori da su, nakon Buddhina konačnog prosvjetljenja, počast najvećem mudracu došli iskazati svi najveći hinduistički bogovi, kao prinos mu dajući upravo ovih osam simboličkih predmeta. Na taj način je Buddha ikonografski bio proglašen većim, mudrijim i važnijim i od samih bogova, i to ne zbog svoje moći (jer, Buddha se u izvornom buddhizmu smatra običnim ljudskim bićem), već zbog njegove mudrosti i superiornog uvida u pravu narav stvarnosti.

Nakon što je buddhizam usvojio ovih osam hinduističkih “kraljevskih” simbola, pridodana su im i nova te tipično buddhistička ikonografska značenja kojima ćemo se pozabaviti u nastavku teksta.

Asthamangala
Foto: Wikimedia Commons
Značenje osam simbola Ašthamangale

Osam povoljnih buddhističkih simbola su: suncobran, par riba, posuda s blagom, lotos, spiralna školjka, pleter, pobjednički stijeg i kotač. U tibetskom buddhizmu svaki je od ovih simbola, za početak, poistovjećen s jednim dijelom Buddhina tijela, najčešće prema svojevrsnoj analogiji. Tako je suncobran Buddhina glava, par riba su njegove oči, posuda s blagom je njegov vrat, cvijet lotosa je njegov jezik, spiralna školjka je njegov žučni mjehur, pleter su njegova crijeva, pobjednički stijeg su njegova pluća a kotač su mu stopala. Ovisno o tradiciji i podneblju, ovo postovjećivanje pojedinog simbola s određenim dijelom Buddhinog tijela može donekle varirati.

Svih ovih osam simbola smatra se i simbolima dobre sreće. No, svaki od njih ima i specifičnije simboličko značenje koje govori o utjecaju, značaju i povoljnom djelovanju Buddhinih učenja.

Suncobran
Foto: Wikipedia
Suncobran

Suncobran simbolizira moć Buddhinog učenja (pāli: dhamma; sanskrt: dharma) da zaštiti njegove sljedbenike od patnje i nepovoljnih utjecaja općenito, baš kao što suncobran štiti svog nositelja od neugodnih zraka tropskoga Sunca. Uz to je ovo i tipičan simbol plemstva, te se stoga primjenjuje i na Buddhu, kako bi se istaknula njegova uzvišenost koju je postigao stjecanjem najvećeg uvida i mudrosti.

Par riba
Foto: Wikipedia
Par riba

Ribe simboliziraju osobine poput neustrašivosti i slobode, te se smatra da ocrtavaju način na koji sljedbenici Buddhe slobodno i neustrašivo plivaju u “oceanu patnje”.

Posuda s blagom
Foto: Wikimedia Commons
Posuda s blagom

Ovaj simbol dosta je samorazumljiv. Blago iz posude, koje nikad ne presušuje, ma koliko god ga se uzelo – predstavlja Buddhino učenje. Također, blago simbolizira sreću i životno blagostanje.

Lotos
Foto: Wikipedia
Lotos

Ovaj je cvijet jedan od najčešćih simbola buddhizma općenito. Lotos je vodena biljka čiji korijen počiva zakopan na dnu muljevitih jezera, a stabljika mu se kroz vodu probija sve do površine, gdje lotos cvjeta velikim i predivnim cvijetom. Stoga lotos predstavlja Buddhino učenje koje je, baš poput ove biljke, “zasađeno” u blatu ovoga cvijeta, te se usdignulo iznad mulja i mutne vode i procvjetalo svom svojom ljepotom “iznad površine”. Lotos simbolizira i duhovnu čistoću te duhovni rast.

Školjka
Foto: Wikipedia
Spiralna školjka

Spiralna školjka stari je indijski simbol herojstva i vojne snage jer se u ovu vrstu školjki puhalo kao u rogove pri početku bitaka. Stoga je simbolika školjke u buddhizmu povezana prvenstveno s njezinim zvukovnim elementom, te se smatra da zvuk školjke predstavlja pobjedničko proglašenje Buddhinog učenja cijelom svijetu. Njezin zvuk ujedno tjera i zle sile. Buddhina školjka najčešće je prikazana sa spiralom zarotiranom udesno, što predstavlja “širenje Učenja”.

Pleter
Foto: Wikipedia
Pleter

Buddhistički pleter obično je jednopotezan, pa se često naziva i “beskonačnim pleterom”, jer nema početak ni kraj. Ovaj je simbol donekle poistovjetljiv s indijskom svastikom koja je također simbol dobre sreće i prosperiteta. Ikonografski, lik Buddhe može imati ovaj pleter ili svastiku na prsima. Pleter dodatno predstavlja razne stupnjeve “povezanosti”. Tako može predstavljati povezanost religijskog i svjetovnog života, mudrosti i suosjećanja ili uvida u nesupstancijanost objekata i ispravnog viđenja prave naravi svijeta. Pleter predstavlja i poznati buddhistički dvanaesterodjelni lanac uvjetnog postajanja, tzv. pratītyasamutpādu, koji objašnjava buddhističko gledište na postojanje kao na rezultat vječnog slijeda uzroka i posljedica našeg djelovanja.

Pobjednički stijeg
Foto: Wikimedia Commons
Pobjednički stijeg

Vojni stijeg simbol je Buddhe jer je on (na, dakako, potpuno nenasilan način) izvojevao konačnu pobjedu nad demonom Marom, koji predstavlja ljudske nagone i kušnje koji odvode ljude s puta prosvjetljenja i zarobljavaju ih u vječnom krugu prerađanja i patnje. Tako stijeg predstavlja pobjedu uma nad materijom, željama i nagonima.

Kotač
Foto: Wikipedia
Kotač

Kotač je još jedan od najuniverzalnijih buddhističkih simbola. Buddha još od najranijeg doba nosi titulu chakravartin, što znači “Onaj koji je pokrenuo kotač Nauka”. Buddhistički kotač najčešće je predstavljen s četiri ili osam žbica. Četiri žbice simboliziraju Buddhine “Četiri plemenite istine” ((1) U svijetu postoji patnja;  2) Patnja ima svoj izvor u Želji; 3) Patnju je moguće dokinuti, 4) Patnja se dokida slijeđenjem Plemenitog osmerostrukog puta) , a osam žbica njegov “Plemeniti osmerostruki put” (ispravno razumijevanje, ispravna namjera, ispravan govor, ispravno djelovanje, ispravno življenje, ispravan napor, ispravna svjesnost, ispravna koncentracija).

Kotač se obično sastoji od tri dijela: središta, žbica te vanjskog obruba, što predstavlja tri glavne grupacije elemenata unutar Plemenitog osmerostrukog puta: etiku, uvid i usredotočenost uma.

U središtu kotača može se nalaziti spirala s tri ili četiri kraka. Četverokračna spirala predstavlja strane svijeta ili “Četiri plemenite istine”, a trokračna spirala predstavlja Tri dragulja tj. Tri utočišta (ta tri elementa smatraju se temeljima buddhizma: 1) Buddha, 2) Dharma (Buddhino učenje) i 3) sangha (zajednica buddhističkih redovnika)).

***

Preporučeni tekst (LINK): Uvod u glavne grane buddhizma: hīnayānski buddhizam (dio 1/5)

Jeste li znali?!, Zanimljivosti

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *