Recenzija biografije “Henry Miller: život” Roberta Fergusona

Henry Miller za mene osobno jedan je od pisaca koji je najviše utjecao na moj čitalački ukus i spisateljski stil, iako to možda nije uvijek očito. Zato sam i više nego sretan što vam danas mogu predstaviti prvu Millerovu biografiju prevedenu na hrvatski jezik, knjigu Henry Miller: život Roberta Fergusona. Podijelit ću s vama dojmove o uspjelosti ove biografije kao objektivne i faktološke analize piščevog života, usput se dodirnuvši i nekih Fergusonovih stilskih posebitosti.

Tko je bio Henry Miller?

No prvo nekoliko uvodnih riječi o Henryju Milleru. Ovaj je američki prozaist živio od 1891. do 1980. godine. Bio je poznat po vrlo slobodarskim svjetonazorima, njegujući vlastitu ekscentričnost i individualizam. Svoju prvu knjigu, Rakovu obratnicu, objavio je u Francuskoj u dobi od četrdeset i tri godine, a knjiga je u njegovoj domovini ostala zabranjena zbog opscenosti tijekom cijela iduća tri desetljeća. Ipak, žestoka cenzura kojom je Miller bio dočekan u Americi nije ga spriječila da se tijekom pedesetih i šezdesetih godina prometne u pravu ikonu američke boemštine te postane jedan od najpopularnijih onodobnih pisaca u Sjedinjenim Državama i Europi.

Henry Miller 1

Miller je cijeloga života nastojao mitologizirati vlastite dogodovštine u svojim proznim uracima, i to mu je dobrim dijelom pošlo za rukom, jer s vremenom je postao nešto poput glasnika i gurua cijelih novih boemskih društvenih pokreta, znatno utječući na bitnike i hipije. Njegov književni opus sastoji se uglavnom od (kvazi)autobiografske proza, pismene korespondencije s brojnim dopisnicima i tematski raznolikih eseja. Najvažnija su mu djela Rakova obratnica, Crno proljeće, Jarčeva obratnica, Kolos s Maroussija, Mirni dani na Clichyju i trilogija Ružičasto raspeće (Sexus, Plexus i Nexus).

Millerovi romani pisani su iz vrlo subjektivnog kuta gledišta i uglavnom se bave piščevim boemskim dogodovštinama. Pritom neki izrazito pornografski i politički nekorektni pasusi imaju snage sablazniti i današnje generacije čitatelja, no ovakva se vrsta književnih “šokova” izmjenjuje s neobuzdanim ekstatičkim sljedovima misli i asocijacija koje gotovo da imaju prizvuk misticizma. Miller u svojim djelima slavi život, slobodu izražavanja, individualizam, lagodnost i ekscentričnost, te prikazuje lik umjetnika kao genija, vizionara i ludog mudraca. Pritom se nimalo ne libi svoje mudre tirade ispreplesti s burleskom, tvrdom pornografijom, lirizmom i grotesknom komedijom. Stoga još uvijek predstavlja izrazito uzbudljivo i inspirativno štivo za čitatelje “otpornijeg želuca”.

Henry Miller 2
Raskrinkavajuća biografija?

Biografska knjiga Roberta Fergusona izašla je 1991. godine, a kod nas je prevedene tek 2018. Radi se o važnom doprinosu izučavanju života i djela Henryja Millera jer ova je knjiga, po svome prvotnom objavljivanju, bila jedan od prvih te najtemeljitijih pokušaja sagledavanja kompletnog autorovog života i odjeljivanja urbane mitologije od života stvarne osobe autora.

Miller se kroz cijelo svoje književno djelo svojski potrudio zamutiti granice između sebe kao književnog lika i stvarne osobe, što je dodatno otežavalo posao biografima koji su pokušavali prodrijeti do istine. Osim izravnog laganja o nekim okolnostima svoga života, ponekad je pribjegavao i zakrabuljenom izvrtanju istine, prikazujući svoje fantazije i izmišljotine kao činjenično stanje. To je, izgleda, činio prvenstveno kako bi proizveo neku vrstu “vlastite mitologije” te se prikazao svome čitateljstvu u dovoljno zanimljivom i ekscentričnom svjetlu.

Henry Miller 3

Uz ovaj problem, velika prepreka za biografe jest i ta što su određeni dijelovi njegovoga života dokumentirani iznimno dobro, dok o drugim godinama nema gotovo nikakvih sačuvanih podataka, što je još više omogućavalo autoru da izmišlja vlastitu osobu i vlastitu istinu.

Pa ipak, Ferguson je uložio svojski trud u prikupljanje i analizu svih postojećih zapisa o Henryju Milleru. Tako je pisac, izgleda, osim vrlo obimnog Millerovog autobiografskog opusa, proučio i tisuće pisama iz autorove osobne prepiske, kao i brojne memoare i intervjue koje su davali autorovi poznanici i prijatelji.

Rezultat svega je biografija koja doista iscrpno govori o svim periodima Millerovog života, pritom rasvjetljavajući manje poznata razdoblja citatima iz proučene dokumentacije, te se upuštajući u isticanje biografskih mjesta gdje je autor u svojim romanima namjerno zamutio ili izmijenio činjenično stanje o sebi i ljudima koji su ga okruživali.

Henry Miller 4
Yin i yang Millerove osobnosti

Ova biografija se, osim uzornom faktičnošću i kronologijom, odlikuje i svojevrsnim konstruiranjem psihološkog profila Henryja Millera, iako Ferguson u uvodu navodi kako mu to nije bila nit vodilja. No, na stranicama ove knjige doista dobivamo dovoljno podataka  kako bismo mogli doista shvatiti što se ponekad događalo u Millerovoj konfuznoj glavi i time bolje razumjeti njegov kaotični život.

Autor se pritom ne ustručava ni od povremenog sarkastičnog komentiranja određenih Millerovih postupaka, no njegov sarkazam podupire snažnom faktografijom pa ga nitko ne može optužiti za subjektivizam u pristupu ovoj temi. Ferguson Millera tako ponekad svojski brani od raznih moralizatorskih optužbi, dok se u drugim slučajevima i sam okreće protiv njega i u prvi plan bez ikakvog filtera stavlja njegove brojne ljudske mane, time nam nastojeći prikazati potpuni Millerov književni portret, u njemu ne izostavljajući ni yin ni yang njegove osobnosti. Jer Miller je, iako vizionar, genijalac, empat i rođeni pripovjedač, vrlo često bio i iracionalan, okrutan, blesav prevarant, te bolno egocentričan i sebičan čovjek. Ferguson se potrudio da nam sve to prikaže bez da autorove dobre strane zasjenjuju loše, i obratno.

Henry Miller 5
Dodatne primjedbe

Vrlo je zanimljivo to da bi se Henry Miller, da je živ dočekao izdavanje ovako objektivne i činjenične vlastite biografije, vjerojatno zgrozio njezinim postojanjem, jer se cijeloga života upinjao potisnuti neke činjenice o svome životu u pozadinu i zamijeniti ih zanimljivijim izmišljotinama. Tako je Ferguson u ovoj knjizi dokumentirao i neke od Millerovih intervencija u njegove biografije koje su pisali njegovi suvremenici. Miller nije želio da čitatelji upoznaju i jednu drugu verziju njega osim onu iz njegovih vlastitih spisa.

Henry Miller knjige 2

To Fergusonovo djelo čini još zanimljivijim za šire čitateljstvo koje zanima napokon čuti potpunu istinu o Millerovom životu. Pritom je ova biografija izvedena posebno uspješno jer većinom ne zahtijeva iscrpno poznavanje Millerovih vlastitih autobiografskih romana, već je napisana kako bi bila pristupačna i čitateljima koji o Henryju znaju samo po njegovom čuvenju.

***

Preporučeni tekst (LINK): Emile Zola i Afera Dreyfus: Kako si je svjetski poznati pisac upropastio život u ime istine

Biblioteka, Boemski kutak, Književnost, Recenzije