“Držimo te na oku, smeće jedno!” – 16 godina od izlaska igre Morrowind (retro recenzija)
Morrowind je izdan prije više od jednog i pol desetljeća…

Prošlo je čak 16 godina od kada je revolucionarna RPG računalna igra Morrowind ugledala svjetlo dana, a toliko vremensko razdoblje u računalnom svijetu ravno je cijeloj jednoj maloj vječnosti. Računala i računalne igre razvijaju se i usavršavaju nevjerojatnom brzinom, te stoga mnoge nekad hitoidne igre ne izdrže sud vremena već za nekoliko godina novim igračima izgledajući primitivno i nezanimljivo. No, kako se do danas drži naš Morrowind, igra koju mnogi s razlogom smatraju jednom od najboljih ikad napravljenih računalnih RPG klasika?

Morrowind se na svjetskom tržištu ukazao davne 2002. godine, a izdale su ga kompanije Bethesda i Ubisoft. Igra je do sad prodana u oko 4 milijuna primjeraka, a u vrijeme izdavanja pobrala je salve pozitivnih kritika i prestižnih nagrada. Za Morrowind su izdane i dvije ekspanzije – Tribunal (koja se izravno nadovezuje na radnju glavne igre) i Bloodmoon (koja nema izravne veze s glavnim zapletom).

You finally arrive, but our records don't show from where ^^ :)-Morrowind-~Destrubs~

Objavljuje RPG GamersNedjelja, 4. listopada 2015.
O serijalu The Elder Scrolls

Ovaj je RPG bio 3. u seriji igara pod nazivom The Elder Scrolls. Naslovi koji su prethodili Morrowindu, po imenu Arena (1994) i Daggerfall (1996), danas nisu široko poznati javnosti. Iako su i ove igre vrlo važne za razvoj računalne zabave općenito te ih se u vrijeme njihova izlaska smatralo donekle revolucionarnima, s današnje točke gledišta to su definitivno nepregledni, nepotrebno komplicirani uraci upitne izvedbe, i njihovo je vrijeme definitivno prošlo.

No, Morrowind, koji se pojavio nakon njih, nekako već cijelih 16 godina uspijeva zadržati solidnu bazu novih i starih obožavatelja, što uspijeva samo doista kultnim igrama. Tome je definitivno pomoglo i to što Morrowind ima već nekoliko suvremenih prerada koje ostaju maksimalno vjerne izvorniku, osuvremenjujući ga prvenstveno boljom grafikom. No mnogi i dalje (poput, recimo, mene) uživaju i u starom, neusavršenom Morrowindu.

Picture of the daySadas Plantation on the western end of the Telvanni Island-JK

Objavljuje Morrowind Is HomePetak, 16. ožujka 2018.

Mlađe generacije gamera serijal The Elder Scrolls znaju prvenstveno po igrama izdanim nakon Morrowinda. To su također silno popularne igre Oblivion i Skyrim. No, igrači koji se još sjećaju Morrowinda, kao i neki širokoumniji novi igrači, s pravom ističu da su ove novije igre svojom zamisli i izvedbom zapravo mnogo primitivnije od navodno zastarjelog Morrowinda. Nedostaje im dubine u građenju svojih fikcionalnih svjetova, te se radi o znatno pojednostavljenim, čak i osiromašenim konceptima u usporedbi s Morrowindom koji je upravo kipio bezbrojnim opcijama i igračkom slobodom te je igračima pružao neponovljiv osjećaj “malenosti” naspram ogromnoga svijeta i kolosalne priče s kojima su se morali suočiti bez da ih igra vodi kroza igračko iskustvo “za rukicu” poput djeteta.

U nastavku teksta zajedno ćemo istražiti čemu točno ova igra duguje takvu dugovječnost i titulu jednog od najboljih računalnih RPG-ova ikad načinjenih.

Process of elimination. Hammerfell, Cyrodiil, Morrowind, and Skyrim taken.

Objavljuje Derek WinklerSrijeda, 13. lipnja 2018.
Virtualni svijet kolosalnih razmjera i nevjerojatno razrađene povijesti

Ako se Tolkiena s pravom smatra kraljem pisane fantastike jer je izmislio svijet do sad nepremašene dubine, razrađenosti i bogatstva povijesti, tada je serijal The Elder Scrolls iz istih tih razloga definitivno zaslužio titulu kralja “virtualne fantastike”. A Morrowind je bio upravo ona ključna prijelazna igra u serijalu u kojoj mogu uživati i stari i novi RPG fanatici. Jer, u ovom se naslovu spojilo ono najbolje iz starih The Elder Scrolls igara (kompleksnost, ambicioznost, sloboda, širina svijeta te bogatstvo i beskompromisnost roleplaying iskustva) i novih naslova (bolja tehnička izvedba, veća pristupačnost samom iskustvu).

No, prva i osnovna stvar kojom je Morrowind po svome izlasku zadivio igračku publiku bio je neponovljiv osjećaj “bačenosti” u ogroman, izrazito negostoljubiv i potpuno strani svijet koji nije sličio niti jednom dotad poznatom svijetu fantastike. U Morrowindu, umjesto klasičnih dvoraca, zmajeva, viteza i sličnih elemenata, tumarate ogromnim otokom veličine manjeg kontinenta koji je dobrim dijelom spaljen zbog vulkanske aktivnosti, a njegovi neobični domoroci pepeljasto sive kože žive u bizarnim tornjevima izgrađenim od ogromnih gljiva, ili pak dižu velike labirintske gradove potpuno unikatne kamene arhitekture.

Just another reason why Morrowind is fantastic – the city Vivec.

Objavljuje I love The Elder ScrollsPonedjeljak, 17. kolovoza 2015.
O čemu se tu radi?

O samoj glavnoj radnji neću govoriti jer vam ne želim oduzeti to zadovoljstvo da ju, ako još niste, postepeno otkrivate sami. Dovoljno je spomenuti tek osnovi kontekst radnje. Igra započinje vašim preuzimanjem uloge zatvorenika koji se, prema posebnoj carevoj odredbi, ima brodom prevesti do zabačene i negostoljubive carske provincije Morrowind, te se tamo osloboditi i umiješati se kao carev agent u društveno-politička zbivanja toga dijela carstva.

Sad, čim se kao novooslobođeni zatvorenik nađete iskrcani na kopno i prepušteni sami sebi, vrlo brzo shvatit ćete što čini glavnu komponentu igračke atmosfere i čari ove igre. Kao prvo, naći ćete se suočeni s JEBENO ogromnim svijetom oko sebe, koji možete istraživati kako vam drago. Možete slijediti upute koje ste dobili na početku igre ili se dati u istraživanje na svoju ruku. Igra vas nikad i ni u kojem trenu neće pokušati obeshrabriti od istraživanja te vas vratiti na “glavnu nit radnje”. Štoviše, Morrowind možete igrati koliko god dugo želite a da nikad ni ne otpočnete sa slijeđenjem glavne priče.

Morning in the Ashlands

Objavljuje Jared StudelskaPonedjeljak, 5. svibnja 2014.
Ogromnost svijeta Morrowinda

Kad smo već kod istraživanja – u ovoj igri se itekako ima što za istraživati. Iako je svijet Morrowinda značajno manji od svijeta prethodne igre Daggerfall, u kojoj ste za putovanje s jednog na drugi kraj cijele mape trebali uložiti nevjerojatnih 30-ak sati (!), dio Morrowinda u kojem ste se zatekli također je očaravajuće ogroman. Za pješački prijelaz s jednog na drugi kraj otoka Vvardenfell na kojem se nalazite trebat će vam možda 40-ak minuta, u slučaju da se krećete isključivo pravocrtno (što je često nemoguće zbog planina i ostalih prirodnih prepreka). Na raspolaganju su vam, dakako, i sredstva za brzo putovanje, poput teleportacije, vožnje brodom, ili pak jahanja na ogromnih dresiranim kukcima za prijevoz putnika.

Morrowind 08Balmora

Objavljuje Jasen RogersPonedjeljak, 21. studenoga 2011.

No, sama veličina terena, iako impresivna, dobiva svoj stvarni kontekst tek kad shvatite koliko nevjerojatno puno lokacija za istraživanje sadrži ova naoko ogoljena pustoš.

Kao prvo, otok Vvardenfell sastoji se od 9 glavnih regija, koje sve imaju svoju jedinstvenu floru, faunu, stanovništvo i arhitekturu, pa vam se zbog ovoga vrlo dugo neće početi činiti da stalno putujete kroz mnoga slična mjesta. Nadalje, u svome okruženju možete istražiti 20 glavnih naselja i gradova različitih veličina, a svako od njih sadržava na stotine likova s kojima možete interakcijom doznavati o lokalnoj povijesti, društvu i običajima, ili od njih preuzimati razne zadatke. No, to ni izdaleka nije sve.

Apsurdan broj lokacija za istraživanje

"We invaded Morrowind guys"Hell yeah!

Objavljuje Chris Dante CareyUtorak, 28. srpnja 2015.

Osim glavnih gradova, igra prema podacima s neta sadrži i 68 grobnica, 86 pećina, 18 kampova, 56 drevnih ruševina (32 daedričke ruševine i 24 patuljačke ruševine), 6 carskih i 5 drevnih utvrda, 44 rudnika i 33 olupine brodova. To nas dovodi do apsurdne brojke od čak 336 lokacija koje možete istraživati, a mnoge se od njih sastoje od mnogo katova i prostorija, pa čak i od stotina drugih prostorija i zgrada (poput gradova). Tome dodajte i dvije povelike ekspanzije, kao i na stotine i stotine najrazličitijih stvari koje možete uokolo pronaći, prenositi, prodavati ih ili koristiti – i shvatit ćete da je Morrowind iskustvo koje traje i traje. Možete ga igrati doslovno pola godine te i dalje ne vidjeti sve što vam igra ima za ponuditi.

Morrowind Prepare To Die Edition

Objavljuje Ramon P. CastroPetak, 28. ožujka 2014.
Povijest i kultura razrađeni do detalja

Ipak, sami fizički svijet Morrowinda nije jedino što u ovoj igri možete istraživati mjesecima. Tu su i nevjerojatno razrađene kulture, društveni običaji i povijest deset glavnih rasa svijeta Tamriela, u kojem je Morrowind samo jedna od više provincija. Ostale provincije Tamriela upoznajete, dakako, u drugim nastavcima serijala The Elder Scrolls, no iako fizički ne istražujete cijeli svijet, u Morrowindu vam je u samoj igri dostupna nevjerojatna količina spisa i knjiga koje možete pronaći i čitati, te iz njih učiti o povijesti i specifičnostima svih provincija, kao i o legendama i raznim društvenim fakcijama svijeta u kojem ste se zatekli.

Posebnoj uvjerljivosti doprinosi i to što se veliki broj dijaloških ili pisanih naracija u igri međusobno dovode u kontradikciju, slikajući u vašoj mašti dosta mutnu sliku svijeta u kojem nije uvijek jednostavno razlučiti neprijatalje od prijatelja, heroje od oportunista i istinu od laži. Tako mnoge teme iz povijesti i života Morrowinda namjerno ostaju nedorečene, ostavljajući vas da sami odlučite koja vam se verzija istine čini vjerodostojnijom.

Knjige i spisi u igri

Have my Daedric Armor Set together finally… and Divayth Fyr lives. Had to do some enchanting to be able to move…now…

Objavljuje Morrowind Is HomeUtorak, 9. listopada 2018.

Prema podacima na netu, Morrowind sadrži oko 290 različitih zapisa koje u igri možete pronaći i proučavati, a dužina svakog od njih iznosi od jedne do desetak stranica. To će reći da je u izradi ove igre postojao i posebni tim koji je bio zadužen za pisanje stotina i stotina stranica elaboriranoga i maštovitoga teksta koji je u samoj igri potpuno sporedan i služi tek za opcionalno produbljivanje znanja o povijesti izmaštanoga svijeta u kojem se nalazite. A sav taj tekst trebalo je uskladiti i s cjelokupnim znanjem o svijetu Tamriela iz svih do sad objavljenih igri The Elder Scrolls. Toliko o količini truda uloženoj u detalje! Isuse Kriste!

Neprijateljska no beskrajno zanimljiva okolina

Druga karakteristika ove igre koja će vas prikovati za ekran računala jest način na koji vas ova igra nagoni da se osjećate njezinim integralnim dijelom.

Picture of the dayI may visit that place.-JK

Objavljuje Morrowind Is HomeSubota, 17. studenoga 2018.

U Morrowindu, ništa se ne okreće oko vas kao centra radnje, već imate dojam da ste tek mali segment mnogo većih i kompleksnih društveno povijesnih zbivanja. A tek s vremenom i s mnogo truda možete početi postajati netko i nešto i naći svoje mjesto pod Suncem u ovom čudnom stranom svijetu.

Počinjete igru kao doslovni nikogović, a igra vas svakom prilikom na genijalno drzak način podsjeća koliko ste nisko na društvenoj ljestvici. Većim dijelom igre morate kao tuđinac krvavo stjecati povjerenje mnogih društvenih skupina Morrowinda, što nije lako postići i ne događa se preko noći. Zato ćete dobar dio igre slušati kako se drugi likovi u igri s vama sprdaju, otvoreno vas vrijeđaju, potkradaju vas pri sklapanju poslova ili vas smatraju prijetnjom svome načinu života.

Dug put do vrha

Random picture of the day.My homies are not impressed by my imperialism-JK

Objavljuje Morrowind Is HomeUtorak, 16. svibnja 2017.

Šetajući među običnim pukom nekog od brojnih gradova ili sela često ćete čuti likove kako vam dobacuju stvari tipa: “Smetaj nekog drugog!”, “Odlazi!”, “O čemu god da se radi, ne zanima me”, “Zašto bih htio govoriti s tobom?” i “Tvoje ozljede činit će se minimalnim u usporedbi s onim što ćeš zaraditi ako me nastaviš ometati!”. A kad se nađete u nekom od par velegradova Morrowinda, nezaboravno ljubazna straža često će vas pozdravljati frazom: “Držimo te na oku, smeće jedno!”

S obzirom na ovakav “topli doček” doista ćete početi osjećati postignuće svaki put kad natjerate neku od grupica ljudi da prema vama budu barem malo ljubazniji i ne tretiraju vas kao nepoželjnog uljeza. A osim toga, u početku ćete se bojati apsolutno svega u svome okružju, pa čak i kanalizacijskih štakora. Jer, da bi vaš lik postao moćan ratnik potrebno je uložiti više tjedana predane igre.

Igra koja vas ne želi razmaziti

Picture of the dayThese towns always confuse me.-JK

Objavljuje Morrowind Is HomeSubota, 16. lipnja 2018.

Ono što pokušavam reći jest to da u Morrowindu nemate osjećaj da se stvari događaju kao “zamahom čarobnog štapića”, samo zato jer ste vi lik u igri. Umjesto toga, dugo ćete i naporno raditi za svako napredovanje, no upravo zbog toga počet ćete se osjećati zasluženo nagrađenima nakon riješene misije, a time ćete se i sve više i više emocionalno vezati s vašom egzotičnom okolinom.

U vašim putovanjima kroz Morrowind okušat ćete se u doista raznovrsnim avanturama, a neće ni sve od njih biti epske i glamurozne. Iako ćete se s vremenom gledati preko drška mača s legendarnim ratnicima, strašnim demonima i ludim božanstvima te ćete svojim postupcima odlučivati o sudbinama cijelih nacija, često ćete se naći i u ulogama lovca na glave, nečijeg potrčka, istrebljivača štakora i slično. Sklapat ćete saveze među zavađenim plemenima, pljačkati misteriozno blago iz jezivih špilja i grobnica, rješavati misterije davno izumrlih kultura i slično, postepeno gradeći ime u ovom beskompromisnom i pepelom prekrivenom svijetu.

<3

Objavljuje Morrowind Is HomeNedjelja, 8. srpnja 2018.
Morrowind danas – dobre i loše osobine

Morrowind je, naravno, prema svim kriterijima danas već stara igra. No, dosta često ona vas, osim prokleto impresivnom pričom i igračkom pozadinom impresionira i svojim drugim segmentima, pa tako čak i grafikom! Vizualni identitet likova definitivno je najgore ostario pa oni tako ponekad izgledaju nezgrapno, neuvjerljivo i smiješno, a teksture građevina i terena često se doimaju dosta mutnima i ispranima. Pa ipak, povremeno vas igra može upravo zapanjiti predivnim vizualnim scenama, pogotovo ako se nađete negdje u divljini, ispod noćnog neba posutog tisućama zvijezda i galaksija, a negdje u daljini ispred vas naziru se drevne ruševine. Kažem vam, ponekad je teško vjerovati da je ova igra nastala još 2002. godine.

City of Balmora, Morrowind. Morrowind was incorporated into the First Empire of Tamriel by Tiber Septim in the Third…

Objavljuje Talos, Formerly Known as Tiber SeptimSubota, 12. listopada 2013.

Što se tiče same igrivosti, u igri se definitivno i danas možete guštati, i brzo se naviknuti na njezine glavne mehanizme i logiku. No, definitivno ima mjesta za poboljšanja. Recimo, inventar vašeg lika postaje upravo beznadno nepregledan kad prikupite par stotina različitih predmeta te ćete ponekad jebeno ludjeti pokušavajući među masom sličnih bočica pronaći napitak koji vam u tom trenu treba. Također, vaš lik počinje igru s izluđujuće sporim tempom kretanja okolišem, pa imate dojam da uokolo plazite poput puža, a mapa je, kao što sam već napomenuo – ogromna. Tako da će vam, dok vaš lik ne ojača, spori tempo hodanja predstavljati izvor značajne frustracije.

Picture of the dayHome is where your mushroom grows.-JK

Objavljuje Morrowind Is HomeUtorak, 6. ožujka 2018.

No, ako ovoj igri možete oprostiti tih nekoliko nesavršenosti, kao i ponešto česte bugove, bit ćete nagrađeni pravim draguljem imerzivnog RPG igranja. Ja sam, primjerice, upravo dovršio igru i ekspanzije po četvrti put u životu, no čak i nakon dolaska do kraja glavne radnje, i dalje nemam želju napustiti igru nego još uvijek lutam mističnim prostranstvima Vvardenfella i upuštam se u neiscrpni broj novih usputnih avantura.

Preporuka

morrowind

Objavljuje Emre KaradenizPonedjeljak, 1. rujna 2008.

Toplo vam preporučujem ovu igru ako imalo volite RPG žanr, a ako vas u igranju ovog remek-djela sprječava jedino činjenica da se radi o “staroj” igri sa zastarjelom grafikom, opalite si šamar i preispitajte svoje životne prioritete.

Samo nemojte početi igrati Morrowind ako uskoro polažete kakve ispite. U suprotnom se već možete oprostiti s potpisima u indeksu. Nemojte reći da vas nisam upozorio.

***

Preporučeni tekst (LINK): Retro recenzija: Sanitarium, jedna od najoriginalnijih horor avantura svih vremena

Geek stuff, Zanimljivosti

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *