Najveće razlike između serija “Buffy, ubojica vampira” i “Angel”

Nekad iznimno popularne televizijske serije “Buffy, ubojica vampira” i “Angel” poznate su gotovo svima koji su krajem 90-ih i početkom 2000-ih pratili TV program. Radi se o serijalima koji su uspješno spajali fantastiku i horor s tinejdžerskim temama i dramom. Obje serije odvijaju se unutar istog imaginarnog svijeta gdje ljudi naoko žive svoje sasvim obične živote, ali iz mraka na njih vječito vrebaju najrazličitije demonske sile.

Fenomen serija “Buffy” i “Angel”

Serija “Angel” nastala je kao tzv. spin-off “Buffy, ubojice vampira”. Nakon treće sezone “Buffy”, autor serije Joss Whedon imao je dojam da je Angel, koji je dotad tamo bio jedan od glavnih likova, jednostavno nadrastao svoju prvotnu ulogu. Stoga je za lik Angela odlučio stvoriti cijelu jednu novu pod-seriju u kojoj će upravo on biti glavni lik.

S obzirom na ovu međuovisnost dvaju spomenutih serija, bilo bi za pretpostaviti da su one tematski i stilski poprilično slične. I jesu, donekle. No, također su i vrlo, vrlo različite.

U današnjem tekstu ukratko ću za vas istaknuti neke od najvećih razlika koje sam uočio gledajući ove dvije “rodno povezane” serije.

Ukratko o “Buffy”

Podsjetimo se, serija “Buffy, ubojica vampira” prati američku tinejdžerku koja otkrije da ima nadnaravnu snagu i spretnost, te da je sudbinski odabrana štititi svijet od demonskih sila. Pritom, uz borbe, pratimo i Buffyno odrastanje te njezine životne uspone i padove. Zapravo, njezin najveći izazov je uspješno balansirati između svoga životnog poziva superheroja i života obične tinejdžerke.

U ubrzo nakon početka serije, Buffy upoznaje tajanstvenog mladića Angela. Njih dvoje se (neizbježno) zaljube do besvijesti, a tek naknadno Buffy doznaje da je Angel jedno od bića koje je njezina životna misija uništiti. Angel je vampir, no on je vampir s dušom. Duša mu je bila vraćena kao kazna za nebrojene masakre koje je stoljećima činio kao vampir. Zbog posjedovanja duše, Angel ima savjest i poznaje osjećaj krivnje, te ga progone bezbrojne strahote koje je prethodno prouzrokovao kao biće bez duše. Zbog toga se Angel svim silama nastoji iskupiti za počinjeno zlo, i to tako što svoju nadljudsku snagu i spretnost također koristi boreći se protiv sila zla.

Ukratko o razdvajanju serija i početku “Angela”

Buffy i Angel nađu se u mnogim naoko bezizlaznim situacijama te prođu brojne peripetije zato što bi po svojoj prirodi trebali biti smrtni neprijatelji, no umjesto toga se vole. Naposljetku, na kraju 3. sezone serije “Buffy”, oni shvaćaju kako njihova veza ugrožava sve njihove prijatelje i njih same, te se odlučuju razići. Tako Angel iz malog i izmišljenog gradića Sunnydalea odlazi u Los Angeles gdje planira sam nastaviti borbu protiv demonskih sila kako najbolje zna. No, po svome dolasku, ubrzo upoznaje neke nove ljude, a još par likova iz serije “Buffy” s vremenom mu se pridružuju u Los Angelesu. Tako Angel ima novu ekipu za borbu protiv zla, i zato odlučuje pokrenuti privatnu detektivsku agenciju koja će se “ispod radara” baviti razrješavanjem paranormalnih slučajeva i pomaganjem ljudi protiv demonskih sila.

Sad kad smo ponovili o čemu se u ovim serijama zapravo radi, vrijeme je da istaknemo i nekoliko njihovih ključnih međusobnih razlika.

Prva razlika – izazovi tinejdžerstva naspram izazova iz svijeta odraslih

Kao prvo, potrebno je istaknuti da je od samog početka serije “Buffy” bilo očito kako serija svoje nadnaravne elemente obilato koristi kao alegorije pomoću kojih progovara o temama iz pravoga života. Tako, primjerice, vampiri simboliziraju tinejdžersku zabludu da “nikad neće ostarjeti”, kao i njihovo često devijantno i kriminalno ponašanje te zadovoljavanje prvenstveno vlastitih sebičnih poriva. Ostala čudovišta i scenariji u seriji također simboliziraju tipične tinejdžerske probleme i strahove – primjerice, alkoholizam, promiskuitetnost, nesigurnost, osjećaj odbačenosti i nepripadanja, modernu tehnologiju, itd.

Kada proučimo sve očite i prikrivene motive i simbole u “Buffy, ubojici vampira”, nema ni tračka sumnje da je ovo, od početka pa do kraja, prvenstveno tinejdžerska serija. I tu leži prva glavna razlika između “Buffy” i “Angela”. Jer, dok se izvorna serija prvenstveno bavi izazovima tinejdžerskih godina i problemima odrastanja, “Angel” se na sličan prikriveno-simbolički način bavi izazovima iz svijeta odraslih.

Sve u “Angelu” ukazuje na tranziciju iz svijeta tinejdžera u okrutan svijet odraslih. Ne samo da se radnja odvija u velikom i sivom metropolisu gdje je svatko prepušten sam sebi, već se serija i tematski bavi odraslom dobi. Tako su u “Angelu” vrlo izražene teme roditeljstva, moralnih dilema, pripadnosti određenim društvenim staležima, preživljavanja u okrutnom korporativnom svijetu, te problema osamljenosti i otuđenja u velikim gradovima. Naposljetku, vrlo je znakovito da je u ovom serijalu glavni junakov protivnik, umjesto nekog novog i moćnog čudovišta, zapravo moćna i zla odvjetnička tvrtka!

Pritom je također vrlo zanimljivo i da je u ovoj seriji o problemima odraslih glavni lik vampir, tj. netko tko “nikad neće ostarjeti”. Jer, svi se mi i prečesto osjećamo poput tinejdžera zarobljenih u tijelu odraslih ljudi, zar ne?

Druga razlika – znatno mračniji ton

Naravno, s obzirom na tematsku razliku između serija, logično je i da se “Angel” odlikuje znatno mračnijim tonom. Ova je sumornija i otuđenija atmosfera vidljiva u svim aspektima serije. Naspram “Buffy”, kadrovi ove serije obično su siviji i s manje kontrasta. Panoramski, ovdje prevladavaju uglavnom sive gradske ulice, smetlišta i sterilni korporativni uredi. S druge strane, “Buffy” je oduvijek bila izrazito vizualno privlačna serija čiji je šareni i fantastički vizualni identitet odavao određenu dozu zaigranosti.

Osim u vizualnom identitetu, ova se razlika u količini mračnjaštva u “Angelu” uočava i u samim dramskim zapletima. Naime, dok je Buffy također netipični superheroj u smislu da je često blesava, sebična, lijena (čime je mnogo realističnija od tipične heroine), ona praktički nikad ne gubi svoj moralni kompas, već se uvijek drži na strani dobra. Angelov moral, s druge strane, ne poznaje takvu dosljednost. Tijekom serije Angel više puta potpuno gubi iz vida vlastitu misiju borbe za najveće dobro, te se prepušta izrazito osvetničkim, mrzilačkim i opsesivnim nagonima. Usput Angel napravi i popriličan broj moralno vrlo upitnih postupaka, te je njegov međuodnos s ostalim likovima konstantno na samom rubu potpunog raspada. Sve ovo samo dalje portretira koliko je svijet odraslih okrutniji i moralno ambivalentni, te koliko su navodno odrasli i odgovorni ljudi zapravo izgubljeni.

Zaključak

I “Buffy” je, tijekom svojih sedam sezona, imala nekoliko izleta u izrazito mračne tematske vode. Posebice je cijela šesta sezona ostala upamćena kao nevjerojatno sumorna i realistična, s prevladavajućim temama kao što su ovisnost, gubitak voljene osobe i depresija. S druge strane, i “Angel” se u određenim kadrovima i epizodama prepušta prepoznatljivoj Whedonovoj šašavosti, pa tako u njemu imamo epizodu u kojoj se glavni lik pretvori u krpenu lutku, ili pak kadrove demonskog karaoke bara.

No, “Buffy” nikad nije bila dosljedno mračna serija, kao što niti “Angel” nikad nije bio dosljedno razigran. Umjesto toga, ove serije su se tek povremeno hrabro upuštale u obradu nekih za njihov ton inače netipičnih motiva. No, u srži je “Angel” uvijek bio pretežno depresivan i mračan, a “Buffy” pretežno razigranija serija.

U svakom slučaju, ako ste proveli posljednjih par desetljeća ispod kamena i nikad niste odgledali obje ove serije, toplo vam to preporučujem. Ne samo da ćete se doista jebeno zabaviti te postati izrazito uronjeni u živote glavnih likova, već će vas ove serije, koje su oduvijek bile nešto više od puke razbibrige, naučiti mnogo o životu i o međuljudskim odnosima.

***

Preporučeni tekst: Evo zašto je najomraženija sezona serije “Buffy, ubojica vampira” zapravo njezin kreativni vrh!

Boemski kutak, Film

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *