WTF Kino: Emperor Tomato Ketchup, japanski film koji je raspizdio svakoga

Danas ću vam ukratko prenijeti svoje dojmove o japanskom avangardnom filmu Emperor Tomato Ketchup, koji je djelo jednoga od najcjenjenijih i najradikalnijih japanskih avangardnih dramaturga, filmaša i performera, čovjeka po imenu Shuji Terayama. Ovaj filmski uradak tijekom godina bio je cenzuriran, nagrađivan, odbacivan, pljuvan i slavljen, no nepobitno je barem nekim svojim segmentom raspizdio svakoga tko ga je vidio.

Kontroverzni japanski filmaš Terayama

Shuji Terayama živio je od 1935. do 1983. godine, a bio je poznat kao svestran i provokativan umjetnički tip. Bavio se poezijom, prozom, kazalištem, filmom, fotografijom, performansom i još mnogo čime. No, sve čega se prihvatio, u njegovim je rukama postajalo sredstvo umjetničke provokacije te subverzije mainstream kulture i svjetonazora.

Pri tome je bitno istaknuti kako se Terayama tijekom života nikad nije nedvosmisleno opredjeljivao za bilo koju svjetonazorsku i političku stranku. Iako je u njegovim djelima najuočljiviji svojevrsni anarhistički svjetonazor, teško da bi se Terayama mogao doista svrstati među anarhiste ili u bilo koju drugu svjetonazorsku kategoriju, što jasno pokazuje i film Emperor Tomato Ketchup.

Emperor Tomato Ketchup 1
Foto: from Emperor Tomato Ketchup / Tomato Kechappu Kōtei (by: Shūji Terayama, produced by Art Theatre Guild). Screenshots used here are owned entirely by the copyright holders, and are simply used here for educational purposes, commentary and criticism under fair use.

Davao je kontroverzne i šokantne izjave i iz lijeve, i iz desne, i iz anarhističke perspektive. Stoga je jasno da je njegov stav prvenstveno bio prozivanje, parodiranje i ismijavanje bilo kakvih totalitarizama i nametnutih svjetonazora. Socijalizam mu je smrdio na diktaturu, teror i represiju jednako kao i fašizam, a anarhizam mu je bio jednako krut, obvezujuć, sputavajuć i potčinjavajuć kao i feudalna monarhija.

Ovo posebno ističem jer će se to saznanje pokazati bitnim za tumačenje njegovog filmskog uratka kojim se danas bavimo.

Emperor Tomato Ketchup 2
Foto: from Emperor Tomato Ketchup / Tomato Kechappu Kōtei (by: Shūji Terayama, produced by Art Theatre Guild). Screenshots used here are owned entirely by the copyright holders, and are simply used here for educational purposes, commentary and criticism under fair use.

O čemu se radi u Caru Ketchupu od Rajčice?

Terayamin filmski uradak Tomato Kechappu Kōtei, na zapadu poznat kao Emperor Tomato Ketchup (u prijevodu: “Car Ketchup od Rajčice”) prvi put se pojavio u javnosti 1971. godine u skraćenoj verziji dugoj svega 27 minuta. Tek 13 godina nakon autorove smrti, to jest 1996. godine, u javnosti se pojavila i verzija u punoj dužini, s trajanjem od oko 75 minuta. U meni dostupnim izvorima navodi se kako je duža verzija svojevrsni pokušaj rekreacije autorove prvotne vizije filma. Osobno nisam siguran znači li to da je u skraćenu verziju umontiran dio prethodno izrezanih scena, ili da su neke scene ponovno snimane te zatim inkorporirane u stari film. Kako bilo, verzija koju sam gledao i o kojoj vam danas želim ponešto ispričati jest produžena verzija filma.

Cijeli scenarij može se svesti na nekoliko rečenica. Film prikazuje društvo u kojem su djeca preuzela vođenje državom, uspostavila svoje zakone, te nesmiljeno provode tiraniju nad odraslima i svima koji ih sprečavaju u življenju života prema dječjim principima hedonizma, uživanja i zabave.

Emperor Tomato Ketchup 3
Foto: from Emperor Tomato Ketchup / Tomato Kechappu Kōtei (by: Shūji Terayama, produced by Art Theatre Guild). Screenshots used here are owned entirely by the copyright holders, and are simply used here for educational purposes, commentary and criticism under fair use.

Tako djeca u filmu propisuju zakone prema kojima se svi provodioci starih vrijednosti ili bilo kakve bivše hijerarhije (učitelji, pisci za djecu, roditelji i sl.) brutalno pogubljuju, muče, te zatvaraju u umobolnice i koncentracijske logore. Cijelu “državu” vodi devetogodišnji dječak koji se nazvao Car Ketchup od Rajčice, jer mu je ketchup najdraže jelo. Car-dječak konstantno izdaje naloge za pogubljene odraslih, diktira sulude odredbe o eliminaciji mačaka i pretvaranju crkava u zahode, puši cigare, igra se i upušta se u seksualne odnose s odraslim ženama.

Svijet prikazan u ovom filmu, društvo budućnosti koje će povesti “djeca koja će srušiti stare tradicije i hijerarhije”, izgleda kao svijet ruševina. Djeca naoružana puškama hodaju uokolo i označavaju slovom X kuće u kojima se kriju odrasli i politički nepodobni. Na ulicama leže leševi odraslih, a djeca su prepuštena samima sebi i svojoj apokaliptičnoj igri bez nadzora.

Emperor Tomato Ketchup 4
Foto: from Emperor Tomato Ketchup / Tomato Kechappu Kōtei (by: Shūji Terayama, produced by Art Theatre Guild). Screenshots used here are owned entirely by the copyright holders, and are simply used here for educational purposes, commentary and criticism under fair use.

Eksperimentalnost Terayaminog filma

Ovaj je vizualni uradak zamišljen kao avangardni art film. Sniman je u svojevrsnoj crno-bijeloj tehnici, iako umjesto crne boje često prevladava ljubičasta, što cijelom vizualnom tonu filma daje još nadrealniji dojam. U maniri starih filmova, jedino što u uratku čujemo su naknadno nasnimljeni glasovi komentatora. Na taj način pozadinski glasovi u filmu oponašaju političke proglase, vijesti, čitanje osobnih pisama, intervjue s određenim protagonistima, i slično.

Glazba u filmu kreće se od tradicionalne japanske, meditativne, retro-europske pa do eksperimentalne.

Film odlikuje veliki broj vrlo neugodnih i kontroverznih scena. Tako je Terayama zbog ovog svojeg najprovokativnijeg filmskog uratka bio optuživan za pedofiliju, političku reakcionarnost, anarhizam, nemoral, nihilizam i tko zna za što sve ne.

Emperor Tomato Ketchup 5
Foto: from Emperor Tomato Ketchup / Tomato Kechappu Kōtei (by: Shūji Terayama, produced by Art Theatre Guild). Screenshots used here are owned entirely by the copyright holders, and are simply used here for educational purposes, commentary and criticism under fair use.

Politički podtekst filma neupitno postoji, no zapravo je dosta teško odgonetnuti koga ili što Terayama ovdje zapravo kritizira. Neki film smatraju upozorenjem na opasnost od dizanja novog vala fašizma u svijetu, drugi ga pak vide kao jasnu kritiku socijalističkog društvenog uređenja, dok ga treći tumače kao ismijavanje ideja i vizija anarhista.

Emperor Tomato Ketchup 6
Foto: from Emperor Tomato Ketchup / Tomato Kechappu Kōtei (by: Shūji Terayama, produced by Art Theatre Guild). Screenshots used here are owned entirely by the copyright holders, and are simply used here for educational purposes, commentary and criticism under fair use.

Kritika lijevih i kritika desnih

S obzirom na kaotičnu i neodređenu narav filma, moguća su doista svakakva tumačenja. Možda bi najpoštenije bilo reći da film kritizira bilo kakav društveni apsolutizam, bilo lijevi ili desni. Pa ipak, osobno sam najskloniji protumačiti većinu filma kao parodiju revolucionarnoga duha i kontrakulture koja se na Zapadu pojavila krajem 60-ih godina.

Doista se teško oteti dojmu da ovim uratkom autor zapravo ismijava revolucionarne i anarhističke tendencije iz toga perioda, tim više što se skraćena verzija filma prvi put i pojavila 1971. godine, u vrijeme kraha hipi pokreta. Autor je za svoj film osmislio društvo djece koja radikalno odbacuju autoritet i tradiciju iz svijeta odraslih. “Djeca cvijeća” doista su sama sebe nazivala djecom, te su nastojali radikalno odbaciti dotadašnju društvenu hijerarhiju i tradiciju. Njihov radikalni anarhizam u filmu bi se mogao prepoznati u scenama dječjih proglasa o eliminiranju tragova tradicije i poretka, te u prizorima dječjeg uživanja u sveopćem bezvlašću. 

Emperor Tomato Ketchup 8
Foto: from Emperor Tomato Ketchup / Tomato Kechappu Kōtei (by: Shūji Terayama, produced by Art Theatre Guild). Screenshots used here are owned entirely by the copyright holders, and are simply used here for educational purposes, commentary and criticism under fair use.

Djeca u Terayaminom filmu pokretana su isključivo željom za vlastitom ugodom, što također može vrlo lako biti viđeno kao parodijski prikaz modernoga rušilačkoga anarhizma, gdje je “glavni zakon taj da zakona nema i da svatko može činiti što poželi”. U filmu je prisutna i česta seksualna tema (seks je najčešće prikazivan kao puka igra i znatiželja, bez podteksta strasti ili ljubavi), koja se može vidjeti kao parodija seksualnih sloboda kontrakulture mladih iz 60-ih.

Naravno, mnogi elementi u filmu upućuju i na potrebu iščitavanja antifašističke poruke. Tu su spominjanja plinskih komora, masovne grobnice, označavanje kuća nepodobnih, sama osoba Cara tj. totalitarista (iako taj car zapravo ne upravlja ničime jer njegovo društvo nema strukture).

Možda je zato najbolje na ovaj uradak gledati kao na umjetničku poruku općenito protiv militantnog nametanja drugima neke svoje “ispravne” ideologije i načina života.

Tu je i najduža scena u filmu koja dolazi pred sam kraj, gdje nacistički vojnik i osoba u bijeloj odori koja istodobno podsjeća na kuharsku i admiralsku uniformu (koliko god sam se trudio, nisam uspio odgonetnuti kakvu ovo odoru zapravo treba predstavljati) međusobno ratuju igrajući “par-nepar”. Pritom se međusobno tuku i maltretiraju, dok ih kroz prozor razrušene zgrade promatra skupina djece.

Emperor Tomato Ketchup 9
Foto: from Emperor Tomato Ketchup / Tomato Kechappu Kōtei (by: Shūji Terayama, produced by Art Theatre Guild). Screenshots used here are owned entirely by the copyright holders, and are simply used here for educational purposes, commentary and criticism under fair use.

Svatko se u ovome može prepoznati!

Možda je glavna poruka filma upravo u ovoj nadrealnoj, parodijskoj sceni rata? U stilu – “Jebo te ljevica, jebo te desnica, jebo te anarhizam, jebo te kapitalizam, jebo te militantni svjetonazor i ratne igrice u globalu – jer od svih vas koji ste žedni krvi, bili vi lijevi ili desni, djeca uče za budućnost!” U Terayaminoj viziji, ova je pouka, očito, rezultirala uspostavljanjem totalitarističke dječje države.

Sam Terayama izjavio je kako njegove filmove ne treba proučavati previše ozbiljno, tražeći nekakvo posebno duboko i sveobuhvatno tumačenje. Time je možda želio istaknuti da su u filmovima poput ovoga na prvom mjestu ipak provokacija, groteska i nadrealizam, a tek onda politički podtekstovi.

U provokaciji je nedvojbeno i uspio, jer je tijekom godina ovaj film uspješno dizao tlak ljudima i s lijeve i s desne strane političkoga spektra, jer su se svi, izgleda prepoznali u viziji grotesknog i okrutnog društva koje vode deluzionalni i izgubljeni balavci.

Emperor Tomato Ketchup 10
Foto: from Emperor Tomato Ketchup / Tomato Kechappu Kōtei (by: Shūji Terayama, produced by Art Theatre Guild). Screenshots used here are owned entirely by the copyright holders, and are simply used here for educational purposes, commentary and criticism under fair use.

Šokantni prizori na rubu ekscesa i pornografije

Film Emperor Tomato Ketchup bio je i ostao jedan vrlo, vrlo radikalan i provokativan film. Čak i kad bi se iz njega izbacili svi politički podtekstovi, ovaj bi uradak ostao šokantan.

Kao prvo, film vrlo često prikazuje razne oblike sadomazohističkoga vezivanja (bondage). Zatim imamo i scene poput onih u kojima dječak i djevojčica u vojničkoj odori niz ulicu vuku raspadnutu lešinu nekog odraslog, ili scenu u kojoj dječak s entuzijazmom priča o svojem poslu u spalionici odraslih.

Tu su i vrlo seksualizirane i krajnje neugodne scene u kojima za potrebe filma sudjeluju djeca, i potpuno je nezamislivo da bi se ovakav film danas mogao snimiti, čak i u najradikalnijim društvenih krugovima. Iako su seksualno eksplicitne scene u filmu daleko od pornografije, ipak će vam se od njih dići kosa na glavi.

Emperor Tomato Ketchup 11
Foto: from Emperor Tomato Ketchup / Tomato Kechappu Kōtei (by: Shūji Terayama, produced by Art Theatre Guild). Screenshots used here are owned entirely by the copyright holders, and are simply used here for educational purposes, commentary and criticism under fair use.

Tako primjerice u filmu postoji scena u kojoj dječak od kojih devet godina puškom prisili odraslu ženu da se pred njime svuče, a zatim joj siše grudi dok ga ona miluje. Tu su i scene Carevog golog hrvanja u krevetu s tri gole žene, pri čemu se one kao od majke rođene valjaju po dječaku i pušu mu cigaretni dim na genitalije, a on ih pljuska po grudima. Također, pamtljiva je i scena u kojoj dvoje djece na ulici igra ping-pong, a na stolu im je, umjesto mreže, postavljena gola i vezana žena. U jednom prizoru čak je na par sekundi i insinuirano kako se u ovom distopijskom svijetu djeca olakšavaju ispuštajući fekalije na lica odraslih.

Emperor Tomato Ketchup 12
Foto: from Emperor Tomato Ketchup / Tomato Kechappu Kōtei (by: Shūji Terayama, produced by Art Theatre Guild). Screenshots used here are owned entirely by the copyright holders, and are simply used here for educational purposes, commentary and criticism under fair use.

Zaključak

Da zaključimo – ako vas ovaj artsy filmski uradak ne uspije raspizditi na političkoj osnovi, učinit će to svakako svojim degutantnim i moralno upitnim prikazima dječje seksualnosti. Usprkos tome, ovaj je film u više navrata bio slavljen kao jedan od vrhunaca japanske avangardne kinematografije, te je bio i višestruko nagrađivan.

Kako bilo, ovo je jedan od onih filmova o kojima jednostavno morate, ako vas ovakve stvari zanimaju, donijeti vlastiti sud. Ja sam vam u ovom tekstu nastojao tek dati neke opće smjernice, kao i neka vlastita tumačenja. No, ne sumnjam da bi vaše tumačenje moglo biti radikalno drugačije od moga. U tome i je sva zabava s art filmovima.

***

Preporučeni tekst: Edogawa Rampo – pionir i majstor bolesne groteske u japanskoj književnosti

Bizarno, Boemski kutak, Film

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *