Danas želim s vama porazgovarati o jednom od najkorisnijih motivacijskih videa koje sam ikad vidio. Radi se o videu naslovljenom How to be creative: How an artist turns pro (“Kako biti kreativan: Kako umjetnik postaje profi”) s YouTube kanala po imenu Storytellers.
Ovaj video prije nekog mi je vremena pomogao da sam sa sobom riješim neka vrlo važna pitanja u vezi s mojim kreativnim pisanjem. Nadam se da će spoznaje koje sam usvojio iz videa pomoći i vama.
Kao prvo, treba istaknuti da, jednako kao što ja građu za ovaj današnji tekst posuđujem iz videa s kanala Storytellers, tako je i ideja za taj video također bila posuđena. Kreator videa bio je nadahnut knjigom The War of Art: Break Through the Blocks and Win Your Inner Creative Battles (“Rat umjetnosti: Pobijedite blokadu i odnesite pobjedu u vašim unutrašnjim kreativnim bitkama”) autora Stevena Pressfielda. Nije sramota biti inspiriran tuđim idejama, posuđivati ih i koristiti se njima. Štoviše, to je jedan od važnih segmenata učenja – selektivno usvajanje novih misaonih spoznaja i perspektiva.
Tajna profesionalnih umjetnika
U redu, vratimo se na video. O čemu on zapravo govori? Najjednostavnije rečeno, autor videa za nas vrlo uvjerljivo identificira jedinu “kreativnu tajnu” koja profesionalne umjetnike razlikuje od umjetnika amatera. A radi se jednostavno o karakternoj osobini koju je moguće razviti. Naime, profesionalni umjetnik, prema predstavljenoj teoriji, nikad ne čeka na inspiraciju. Ili, bolje je reći – nikad je ne čeka pasivno! Glavna osobina koja razdvaja profiće od amatera jest ta da će profići svaki dan sjesti i raditi na svome djelu, bez obzira osjećaju li se nadahnuto ili ne. Za razliku od njih, amateri će svaki drugi dan osjećati “kako nije pravi trenutak” za stvaranje.
No, zašto dolazi do ovog razdvajanja u radnom pristupu? Zašto netko može raditi svaki dan, dok drugi to, čini se, nisu u stanju? U tome presudnu ulogu igra jedan psihički mehanizam kojeg Pressfield i autor videa nazivaju “otporom”.
Mehanizam otpora kreativnom stvaranju
Što je to kreativni otpor? To je, sažeto rečeno, vaš unutarnji mehanizam koji vas svim raspoloživim sredstvima sprečava da ostvarite svoj puni kreativni potencijal. Zbog čega dolazi do pojave ovog mehanizma? Iz straha! Otpor je zapravo obrambeni mehanizam kojim se naš krhki mali ego štiti, primjerice, od straha od neuspjeha, straha od odbijanja, straha od kritike, straha od nedoraslosti izvršavanja zadatka koji smo pred sebe postavili… Sve su ovo vrlo ozbiljni strahovi s kojima se, kad-tad, mora suočiti svatko tko se želi baviti ikakvom kreativnom djelatnošću. Jer, kad-tad, doista ćemo se i naći suočeni s odbijanjem naših djela, s prezirom, ismijavanjem i s osjećajem vlastite nedoraslosti izazovu.
Stoga, da se s ovim strahovima ne bi morali izravno suočiti, većina kreativaca podsvjesno razvija mehanizam otpora. Kako se taj otpor manifestira? Praktički kao svaka misao ili aktivnost koja vas sprečava da nastavite s radom!
“Mogu to i sutra” – recept za propast
Najčešći manifestni oblik otpora stoga jest opravdanje kako nam trenutno nedostaje inspiracije da nastavimo s daljnjim radom. Osim ovog oblika otpora, on se javlja i kroz razna destruktivna ponašanja, te kroz navike koje nam “trate vrijeme”. Tako su oblici otpora i stalno partijanje, pijanstvo, opsesivno upuštanje u seksualne odnose, maratonsko gledanje serija, surfanje internetom, prejedanje… Naravno, ne znači da sve ove stvari ne bismo trebali nikad raditi. No, problem nastaje onda kad ih radimo znajući da se bavimo njima umjesto kreativnog izazova koji nas čeka, odložen na stranu i zaboravljen barem do idućeg dana.
Najčešće si govorimo stvari tipa – “Hej, pa nisam blesav da pokušavam stvoriti umjetnost “na silu”. Treba čekati.” I tako čekamo, i čekamo, izlazimo, pijemo, surfamo… Tratimo vrijeme sve dok nam se netko ili nešto na nebesima ne smiluje i ne podari nam jedan inspirativni dan u moru dana koje smo protratili uludo, ne napravivši ništa, ne napredovavši.
Zapravo, ovo je potpuno krivi pristup. Ono što profesionalni umjetnici znaju a obični smrtnici ne znaju jest – nadahnuće se ne čeka, ono se stvara. Ono što morate napraviti kako biste se maknuli s mrtve točke i nastavili stvarati i u naoko najbezidejnijoj situaciji jest jednostavno nastaviti s radom. Možda prvotni rezultat bude sramotno nezadovoljavajuć, možda ne. Nije bitno! Jedino što je bitno jest da stvorite radnu rutinu, i da radite na svojem talentu svaki božji dan! Tek kada nastavite s radom, shvatit ćete da zapravo uvijek imate nešto za reći. Uvijek! Ako u tom trenu to ne iskažete na najbolji mogući način, uvijek se možete vratiti i popravljati učinjeno! No, najvažnije u cijeloj toj priči jest to da ćete PRESTATI TRATITI VRIJEME.
Korak od amatera do profesionalca
Vrijeme je sve što imamo na ovome svijetu. Naš jedini neotuđivi posjed naša su slobodna volja, te vrijeme koje nam je dato na raspolaganje. U onom trenu kad umjetnik prestane pronalaziti isprike za vlastitu inertnost i nerad te počne raditi SVAKI DAN, bez obzira osjeća li se dobro, loše, bolesno, tužno, bezidejno, glupo, obeshrabreno ili veličanstveno – u tom trenu on postaje profesionalac.
Da ne bude zabune, nisu svi razvikani umjetnici profesionalci. Moguće je uspjeti čak i ako niste usvojili ovu radnu naviku stvaranja svakog dana, bez izlika. No, onda će vaš uspjeh, kao i daljnji razvoj vašega talenta, zapravo ovisiti o pukoj sreći. U drugom scenariju, ako se doista primite posla svakodnevno, uspjeh će vas sigurno pratiti, jer ćete svakog dana postajati sve bolji u onome što radite, i jer ćete početi dovršavati svoje ambiciozne projekte i gomilati ostvarenja i uspjehe.
Mogućnost nastavljanja s radom usprkos svim smetnjama, distrakcijama i nedaćama koje su se (naizgled) okomile na vas – to je osobina profesionalnog umjetnika. Po tome se, primjerice, kaže autor našeg videa, dva najpoznatija pisca današnjice, King i Martin, razlikuju jedan od drugoga. Stephen King je autor koji piše svaki dan, bez iznimke! Ništa na svijetu ne može ga spriječiti da ispuni svoju dnevnu kvotu od 6 novih stranica koju si je sam nametnuo i koje se slijepo drži. On je profesionalni pisac. S druge strane, tu je George R. R. Martin koji je poznat po tome da vrlo teško i dugotrajno završava svoje goleme knjige, stalno zastranjujući i baveći se drugim stvarima. Martin je suludo uspješan i poznat, ali zapravo nije profesionalni pisac!
Radi se o sljedećemu – iako su oba ova autora postala enormno uspješna zahvaljujući vlastitome pisanju, u slučaju Stephena Kinga uspjeh praktički nije mogao izostati, dok u svijetu trenutno postoji vjerojatno još na stotine tisuća ljudi jednako talentiranih poput Gerogea R. R. Martina koji imaju slično neorganizirane radne navike kao i on – i za njih se vrlo vjerojatno nikad neće čuti!
Vrijeme je sve što imamo
Shvaćate li tajnu? Shvaćate li što je to što vas drži podalje od uspjeha? Ništa drugo do li vaših vlastitih izlika! Mnogi govore da je raditi bez inspiracije sve samo ne umjetnost, no idući put kad vas netko pokuša podučiti nečemu sličnom te vas uvjeriti da su ljudi poput Kinga biznismeni a ne umjetnici, pitajte tu osobu da vam pokaže koliko je umjetničkih djela ona osobno završila. Kunem vam se da vam neće imati bog zna što za pokazati. I tako je pričanje u prazno gotovo sve čime se takve osobe bave.
Jedino je bitno koliko se doista želite baviti onime čime se navodno želite baviti. Koliko vam je važna vlastita umjetnost? Razmislite o tome, prestanite s izlikama, i počnite ostvarivati sve one ideje koje vam se već dugo vremena kovitlaju u mislima. Još danas! Vrijeme ne čeka na nikoga.
Na priloženom linku možete pogledati video koji je inspirirao ovaj tekst i u kojem su ove teorije i savjeti izloženi i mnogo bolje. A nakon toga – na posao! Ostvarite svoje snove, nitko to neće učiniti umjesto vas!
***
Preporučeni tekst: Tajna uspjeha? Možda! Zavirite u stroge radne navike poznatih pisaca!