WTF kino: “Tokyo Decadence”, film o kolapsu međuljudskih odnosa u modernom Japanu

Danas zajedno bacamo oko na jedan poprilično zanimljiv i neobičan filmski uradak. Radi se o naslovu Tokyo Decadence snimljenom 1991. godine. Ovaj film režirao je poznati japanski pisac Ryu Murakami, a djelo tematizira moralnu krizu suvremenog Japana, problem ljudskog otuđenja u hiperkonzumerističkom svijetu, seksualne nastranosti, zloupotrebu droge, mentalne devijacije i neuzvraćenu ljubav.

Tokyo decadence 1
Foto: Screenshot taken from movie “Tokyo Decadence” (Made by Ryu Murakami and distributed by Cinema Epoch ). Screenshots used here are owned entirely by the copyright holders, and are simply used for educational purposes and commentary under fair use commons.
Ryu Murakami – ekstremna verzija Harukija Murakamija

Ako se pitate odakle vam je poznato ime pisca Ryu Murakamija, prisjetimo se da je jedan njegov roman preveden i na hrvatski. Radi se o romanu U miso juhi, u kojem se, ako me pamćenje dobro služi, nadrealna i poprilično bolesna radnja vrti oko uma serijskog ubojice. Ryu se kao autor, izgleda, često upušta u tematske vode koje podrazumijevaju okrutnost, mentalne poremećaje, nadrealne halucinacije i slično, te bi se u nekoj razvučenoj usporedbi možda mogao nazvati ekstremnijom verzijom snovitog prezimenjaka Harukija Murakamija. Ove se karakteristike Ryuovog stila, dakako, očituju i u filmu koji je naša današnja tema.

Tokyo decadence 2
Foto: Screenshot taken from movie “Tokyo Decadence” (Made by Ryu Murakami and distributed by Cinema Epoch ). Screenshots used here are owned entirely by the copyright holders, and are simply used for educational purposes and commentary under fair use commons.
Japan, droga i seksualna dekadencija

Ovaj filmski uradak prati mladu prostitutku po imenu Ai, koja se specijalizirala za pružanje seksualnih usluga na polju sadomazohizma. Stoga najveći dio filma kolažno oslikava Aine susrete s raznim neobičnom, živopisnim i uznemirujućim mušterijama, od kojih pak svaka ima svoje seksualne preferencije. Tako u nekim scenama vidimo kako Ai piški u posudu i daje liku da pije njezinu mokraću, sudjeluje u davljenju drogirane mušterije sve do točke nesvjestice, ili pak sama biva ponižavana, dominirana, nagovarana na sudjelovanje u nekrofilskoj fantaziji, te čak i protiv svog pristanka zlostavljana, bodena iglama i slično.

Tokyo decadence 3
Foto: Screenshot taken from movie “Tokyo Decadence” (Made by Ryu Murakami and distributed by Cinema Epoch ). Screenshots used here are owned entirely by the copyright holders, and are simply used for educational purposes and commentary under fair use commons.

Međutim, ovaj film ne bi ušao u moju rubriku “WTF kino” da se radi tek o erotskom filmu sa S&M tematikom. Tako tijekom filma pomalo prikupljamo informacije o Ai kao osobi te postepeno shvaćamo da ju njezine mušterije užasavaju, plaše, te joj se često i gade (ovo je prikazano vrlo dobro odglumljenom izražajnošću glumičina lica). Zapravo, shvaćamo da Ai uopće ne pripada u nastrani i dekadentni svijet sadomazo prostitucije u kojem se obrla. Malo zatim doznajemo da ova mlada djevojka nikad nije preboljela neuzvraćenu ljubav koju je osjetila prema nekom neimenovanom umjetniku koji se u međuvremenu oženio.

Tokyo decadence 4
Foto: Screenshot taken from movie “Tokyo Decadence” (Made by Ryu Murakami and distributed by Cinema Epoch ). Screenshots used here are owned entirely by the copyright holders, and are simply used for educational purposes and commentary under fair use commons.
Okrutnost, nadrealizam i mentalne bolesti (Napomena: slijede spoileri)

Posljednja trećina filma radikalno mijenja stil i tematski okvir, jer Ai, ne uspijevajući nikako zaboraviti svog oženjenog umjetnika, kreće u očajnički posjet njegovom domu, u pokušaju da mu da do znanja kako stvari stoje i što prema njemu osjeća. Međutim, prije putovanja, Ai uzima neimenovanu drogu koju joj je dala jedna od njezinih mušterija te se cijela fasada njezinog danjeg života, u kojem se ona prikazuje kao skromna, tradicionalna, dobro odgojena japanska djevojka, potpuno raspada kad se Ai, potpuno sluđena od droge, nađe izgubljena u nepoznatom kvartu, u potrazi za umjetnikovom kućom. Ai u ovom stanju, pada po ulici, razbija vinske boce, provaljuje u tuđe kuće, plaši i skandalizira susjedstvo i sprijateljuje se s lokalnom luđakinjom koja se predstavlja kao nekoć slavna operna pjevačica, a ujedno je i još jedna od umjetnikovih bivših ljubavnica.

Tokyo decadence 5
Foto: Screenshot taken from movie “Tokyo Decadence” (Made by Ryu Murakami and distributed by Cinema Epoch ). Screenshots used here are owned entirely by the copyright holders, and are simply used for educational purposes and commentary under fair use commons.

Cijeli film završava nadrealnom i jezivom scenom u gradskom parku, u kojem prestravljena Ai, nakon što su ju umalo uhapsili i odveli u ludnicu, shvaća u kolikoj je mjeri njezin život tek kaos i horor prekriven velom ugodne vanjštine, i koliko je ona daleko od ostvarivanja bilo kakvog privida normalnog života s izabranikom svog srca. Dok ona plače ispod sjena mračnih krošanja parka, njezina nova luda prijateljica (koja možda simbolički predstavlja Ai u budućnosti, ako ne skrene s puta opsesivnosti, poniženja i autodestrukcije) pjeva nekakav japanski napjev kao da je na pozornici, a iz sjena gradskog parka pomaljaju se bizarne, karikirane, nejasne kreature čiji izgled i ponašanje podsjećaju na odbjeglu cirkusku trupu ili skupinu odbjeglih pacijenata iz umobolnice.

Tokyo decadence 6
Foto: Screenshot taken from movie “Tokyo Decadence” (Made by Ryu Murakami and distributed by Cinema Epoch ). Screenshots used here are owned entirely by the copyright holders, and are simply used for educational purposes and commentary under fair use commons.
Dvoznačan kraj

Cijela ova uznemirujuća nadrealna sekvenca završava naglim filmskim rezom, te nakon toga u posljednjoj sceni vidimo Ai kako, ponovno besprijekorno uređena i sabrana, stoji pred ogledalom u zahodu, kao i ranije pri početku filma. Ovo značenje samog filma ostavlja otvorenim za tumačenje. Je li se većina filma dogodila, ili je pak samo dio Aine uobrazilje između posjeta dvaju mušterija? Ili pak posljednja scena pred ogledalom treba značiti kako Ai svako malo doživljava potpuni kolaps svoje osobe, te joj užasni drogirani incidenti kod umjetnikove kuće nisu ni prvi ni posljednji doživljaji te vrste, nakon čega idući dan ponovno navlači svoju masku submisivne i dobro odgojene djevojke i započinje novi krug degradacije i potiskivanja osobnih osjećaja, koji ju potom guraju sve dalje u autodestrukciju i ludilo?

Tokyo decadence 7
Foto: Screenshot taken from movie “Tokyo Decadence” (Made by Ryu Murakami and distributed by Cinema Epoch ). Screenshots used here are owned entirely by the copyright holders, and are simply used for educational purposes and commentary under fair use commons.
Završne primjedbe

Iako je Tokyo Decadence iznimno zanimljiv film koji ide radikalno dalje od ciljanja na puko prikazivanje erotike i perverzija, zamjetne su neke nemale mane u realizaciji ove Murakamijeve vizije.

Kao prvo, film povremeno ima problema s tempom radnje. Neke su scene nepotrebno razvučene, te tako umjesto da ih doživimo kao duboke ili pak šokantne, počinjemo osjećati blagu dosadu. No, ova zamjerka ne bi bila značajna da je radnja ispripovijedana koherentno. A nije.

Tokyo decadence 8
Foto: Screenshot taken from movie “Tokyo Decadence” (Made by Ryu Murakami and distributed by Cinema Epoch ). Screenshots used here are owned entirely by the copyright holders, and are simply used for educational purposes and commentary under fair use commons.

Tako pri početku filma redatelj čak u nekoliko scena prikazuje kako Ai uvježbava čudne pokrete rukama. Filmaši su se itekako potrudili da gledatelj zapazi ovaj detalj. Kasnije, doznajemo da Ai uči jezik gluhonijemih. Međutim, ova informacija o glavnoj protagonistici nakon ovog objašnjenja se više nikad ne spominje u samom filmu, kao da je autor zaboravio da ju je uopće i umetnuo u radnju. Ova informacija ne doprinosi ničemu, pa ni karakterizaciji same protagonistice. Također, tu je i određeni prsten koji se u par scena prikazuje iznimno važnim za Ai, no kasnije se ovaj smjer radnje u potpunosti napušta. A da i ne spominjemo kako posljednja trećina filma svojim tonom ostavlja dojam kao da uopće ne pripada u Tokyo Decadence, već se ove scene netko iznenada sjetio snimiti naknadno, bez obzira na to što se radi o najboljim scenama u filmu.

No, u svakom se slučaju radi o vrlo intrigantnom naslovu koji bi trebali pogledati pogotovo ljubitelji nadrealizma i groteske, kao i svi koji vole secirati i analizirati filmske uratke te ih podvrgavati raznim teorijama.

***

Preporučeni tekst: WTF kino: “Valerie i njezin tjedan čudesa”, bizarna čehoslovačka psihoanalitička bajka

Boemski kutak, Film

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *