Retro recenzija: “Heroes of Might and Magic 3” pati od mnogih nedostataka, no i dalje očarava

Zamislimo neki scenarij u kojem ste prisiljeni ne izlaziti iz svojeg doma idućih mjesec dana. Znam, znam – takav je scenarij potpuno nevjerojatan (sarkazam mode – on), ali ipak, pokušajte se uživjeti. Što biste uopće radili po cijele dane da vas nešto takvo zadesi? Donosim vam jedan prijedlog – nostalgični izlet u svijet turn based strategije koji vam efektivno može “pojesti” nekoliko mjeseci života bez da to i primijetite.

Kultni HOMM3 i danas ne gubi šarm

Danas tako recenziramo jednu od najpopularnijih računalnih igara “na poteze”  iz 90-ih godina prošlog stoljeća. Igra Heroes of Might and Magic 3 ukazala se na tržištu godine gospodnje 1999., učinivši se imaginarnim vojskovođama žednim prolivene krvi, mača i magije poput očaravajuće božanske vizije.

Potrebno je napomenuti da i danas postoje manje no snažne online zajednice aktivnih igrača ove pretpotopne strategije, što samo govori u prilog njezinom univerzalnom šarmu. I osobno svako malo igram HOMM3 sve do današnjih dana, a svaki put kad ponovno instaliram igru, obično izgubim bar iduća dva mjeseca na konstantno preslagivanje imaginarnih vojski čudovišta.

Heroes of MightHeroes of Might and Magic 3, sl 2 and Magic 3
Foto: Screenshot of a game Heroes of Might and Magic 3, made and distributed by New World Computing and The 3DO Company. All rights belong to the respectful owners. Images are used only for educational purposes and commentary under the fair use commons.

Ipak, iako se ovdje radi o diljem svijeta vrlo, vrlo omiljenoj i svim old school gamerima dragoj retro igri, bila bi potpuna neistina ustvrditi kako je ovaj naslov bez mane. U današnjoj ćemo se retro recenziji tako usredotočiti na uspoređivanje pozitivnih i negativnih karakteristika ovog PC dragulja iz 90-ih.

Možda vas ovaj tekstić ponuka da se prisjetite beskrajnih sati frustracije i zabave koje ste nekad provodili s ovim naslovom, pa ga poželite ponovno zaigrati. A možda ste još mladi pa nikad niste imali priliku zaigrati HOMM3 pa ovaj tekst u vama probudi želju za doživljavanjem jednog autentičnog retro iskustva. Kako god bilo, ja ću biti zadovoljan ako natjeram bar nekog od vas da se bar na kraće vrijeme vrati u prošlost računalne zabave.

Heroes of Might and Magic 3, sl 3
Foto: Screenshot of a game Heroes of Might and Magic 3, made and distributed by New World Computing and The 3DO Company. All rights belong to the respectful owners. Images are used only for educational purposes and commentary under the fair use commons.
O kakvoj se igri radi?

Kao što sam već spomenuo, Heroes of Might and Magic 3 je računalna strategija “na poteze”, što znači da se igra sastoji od tri glavne komponente igračkog iskustva.

Prva komponenta sastoji se od istraživanja maštovitih i šarenih mapa na kojima je s vlastitim vojskovođama potrebno u što kraćem roku prikupiti što više resursa za izgradnju vlastite vojske, te za pronalaženje i osvajanje protivničkih tvrđava.

Heroes of Might and Magic 3, sl 4
Foto: Screenshot of a game Heroes of Might and Magic 3, made and distributed by New World Computing and The 3DO Company. All rights belong to the respectful owners. Images are used only for educational purposes and commentary under the fair use commons.

Druga komponenta sastoji se od planske izgradnje vlastitih gradova, robne razmjene i izgradnje vlastite vojske.

Treća komponenta igračkog iskustva podrazumijeva, dakako, same bitke s protivničkim vojskama. Ove bitke osobno me podsjećaju na elaboriraniju verziju šaha u kojem pomičete čudovišne figurice svojih vojnika poprijeko bojnog polja, pritom im pripomažući raznim magijskim efektima, a sve to kako biste smrvili neprijateljske vojne redove.

Na raspolaganju vam stoji 3 mooda igre – jednokratni deathmatch na zadanoj mapi, slijeđenje kampanje i njezine priče, ili pak sukobi s drugim igračima putem multiplayera.

Heroes of Might and Magic 3, sl 5
Foto: Screenshot of a game Heroes of Might and Magic 3, made and distributed by New World Computing and The 3DO Company. All rights belong to the respectful owners. Images are used only for educational purposes and commentary under the fair use commons.
Savršena turn based strategija? Daleko od toga!

Sama igra HOMM3 minimalno se razlikuje od svojeg prethodnika, HOMM2, koji je izašao svega godinu dana prije. Zapravo, razlike se mogu svesti na nešto novih tipova gradova, čudovišta, terena i magija koje vašim vojskovođama stoje na raspolaganju. No, HOMM3 je i dalje za mnoge definitivno najbolji naslov cijele ove strateške franšize. Pa ipak, igra je, pogotovo u usporedbi s “dvojkom” mogla biti i daleko, daleko bolja, jer developeri se nisu potrudili u nastavku ispraviti baš niti jedan frustrirajući nedostatak iz prethodne igre.

Heroes of Might and Magic 3, sl 6
Foto: Screenshot of a game Heroes of Might and Magic 3, made and distributed by New World Computing and The 3DO Company. All rights belong to the respectful owners. Images are used only for educational purposes and commentary under the fair use commons.

Kao prvo, apsolutno mi je neshvatljivo da baš nikome od svih ljudi koji su radili na ovim naslovima nije sinulo kako u igri MORA postojati opcija koja vam omogućava da iz igre izađete kad god poželite. Vjerovali ili ne – to ovdje nije slučaj. Jednom kad se s protivničkim snagama upustite u bitku, ne možete prekinuti igru dok neko od vas dvojice ne pobijedi. Jedina opcija izlaska iz igre za vrijeme battle moda jest gašenje cijele igre u računalnom control panelu! Ovo predstavlja nevjerojatan izvor frustracija pogotovo kad se po pedeseti put nađete u okršaju s protivnikom toliko nadmoćnijim da vam je od samog početka bitke potpuno jasno da nemate ni teoretske šanse za pobjedu. Onda imate ili opciju potrošiti pet do deset minuta na vođenje beznadne bitke, ili pak ručno srušiti faking igru!

Dakako, pošto iz igre ne možete čak ni izaći dok vam se vojnici bore, nemate ni mogućnosti spremanja progresa za vrijeme samih bitaka.

Heroes of Might and Magic 3, sl 7
Foto: Screenshot of a game Heroes of Might and Magic 3, made and distributed by New World Computing and The 3DO Company. All rights belong to the respectful owners. Images are used only for educational purposes and commentary under the fair use commons.
Čista, okrutna matematika

Drugi glavni prigovor povezan je s prvim. Naime, mnogo ćete puta u toku same igre nakon nekih četrdeset minuta igranja odjednom shvatiti da su se snage vašeg računalnog protivnika razvile toliko brže od vaših da više nemate baš nikakve teorije za pobjedu, te vam ne preostaje baš ništa osim da cijeli scenarij pokušate odigrati ispočetka.

Razlog za ovo jest taj što igra počiva na čistoj matematici – igrači imaju toliko i toliko resursa i toliko i toliko vojnih jedinica koje se pokreću tom i tom brzinom te zadaju i primaju toliko i toliko štete. Ako u samom početku (u cca prvih 15 minuta igre) ne rasporedite svoje snage kako biste u što bržem roku stekli što više resursa i što brže izgradili grad i vojsku, jednostavnom matematičkom progresijom vaše i neprijateljske vojske postat će vam u potpunosti nemoguće pobijediti jer će neprijatelj jednostavno postati presnažan.

Heroes of Might and Magic 3, sl 8
Foto: Screenshot of a game Heroes of Might and Magic 3, made and distributed by New World Computing and The 3DO Company. All rights belong to the respectful owners. Images are used only for educational purposes and commentary under the fair use commons.

Ova doza “fatalizma” u samoj igri osobno me ponekad beskrajno živcira, jer podsjeća me da moje strateške odluke imaju neku težinu maksimalno u prvih pola sata igre, dok se kasnijih sat vremena beskrajnih vojnih sukoba svoje jednostavno na primitivnu borbu većih i manjih brojčanih vrijednosti. Raznolike magije koje vam stoje na raspolaganju ponekad mogu preokrenuti ishod borbe, no i ovo je moguće jedino dok su vaše i protivničke vojske bar približno jednako snažne. U Heroesima ne postoji način da čistom dovitljivošću pobijedite višestruko nadmoćnog protivnika.

Ovim komentarima treba dodati i to da su pojedini tipovi heroja i vojnih jedinica snagom potpuno neizbalansirani, pa tako necromanceri već od samog početka imaju zapravo nepoštenu prednost nad svim ostalim tipovima vojskovođa, što sami strateški dio igre čini još više mehaničkim i krutim.

Heroes of Might and Magic 3, sl 9
Foto: Screenshot of a game Heroes of Might and Magic 3, made and distributed by New World Computing and The 3DO Company. All rights belong to the respectful owners. Images are used only for educational purposes and commentary under the fair use commons.
U čemu počiva šarm ove igre?

Kao što vidite, HOMM3 pati od nekih ozbiljnih nedostataka, pogotovo što se tiče strateške naravi same igre. Pa ipak, igra je i dalje, čak i u 2020. godini, vrlo pozitivno igračko iskustvo za mnoge. Zašto?

Glavni šarm igre počiva na nevjerojatno privlačnom vizualnom i audio dizajnu. Igra je dizajnirana naprosto predivno, poput kakve detaljne i maštovite fantasy slikovnice. Dvodimenzionalni pejzaži kojima se vaši vojskovođe kreću doista odišu maštom i bajkovitošću, a iza svakog ugla čeka vas neki novi komad zemlje sa zanimljivim artefaktima, bićima i zdanjima koja vas pozivaju da ih aktivno istražite i otkrijete tajne koje se u njima skrivaju.

Heroes of Might and Magic 3, sl 10
Foto: Screenshot of a game Heroes of Might and Magic 3, made and distributed by New World Computing and The 3DO Company. All rights belong to the respectful owners. Images are used only for educational purposes and commentary under the fair use commons.

Zapravo, ova bi igra mogla mlađim generacijama poslužiti kao školski primjer toga kako zastarjela i pikselizirana 2D grafika također može izgledati naprosto nevjerojatno. Također, i sami bajkoviti soundtrack je skladan s toliko šarma i stila da ga se isplati slušati na CD-u, i izvan same igre.

Iako se sami gameplay u 95% scenarija svodi na istu formulu (nađi resurse, ekspresno izgradi grad i vojsku, pobij sve protivnike), igra i uz ovako simplificiran i ponavljajući koncept nekako, zbog naglaska stavljenog na maštoviti dizajn i istraživanje, uspijeva ostati svježa i zadržati interes igrača tijekom mnogih tjedana, što je, priznat ćete, uspjeh koji ne polazi za rukom mnogim naprednijim i novijim igrama od HOMM-a.

***

Preporučeni tekst: Retro recenzija: Flink, zaboravljeni dragulj gejmanja na Segi

Geek stuff, Recenzije, Zanimljivosti

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena.