Nevjerojatno uspješan i kontroverzan filmski uradak Joker počeo se prikazivati u kinima diljem svijeta dana 4. listopada. Osobno, film sam po prvi put pogledao još 14. listopada, a tek sad, cijela tri tjedna nakon prvog gledanja, po prvi put sam odlučio napisati nešto o ovom naslovu. Zašto?
Moj prvotni plan bio je uopće ne pisati o Jokeru, jer sam nakon tog filma zaključio kako se neka gledalačka iskustva jednostavno ne trebaju oskvrnjivati riječima i opisima, već svatko treba razmisliti o viđenom u miru i tišini vlastitih misli.
No, više ne mogu šutjeti o filmu, jer radi se o toliko potresnom i snažnom uratku da on već i sada doslovce počinje transformirati neke aspekte društva u kojem živimo. U ovom članku stoga ću se ograditi od prepričavanja samog filma, te ću se usredotočiti na važnost njegove umjetničke vizije i njegovoga društvenog utjecaja.
Više od običnog stripovskog filma
Iskreno, gledanje Jokera u potpunosti me slomilo. Radi se o duboko potresnom, predivno osmišljenom i izvedenom te beskrajno tužnom filmu. I doista se ne mogu sjetiti filma koji me natjerao da tijekom gledanja iskusim toliku paletu ekstremnih emocija: od očajničkog bijesa, do radosti i sreće; od duboke tuge do nepatvorene napetosti i klaustrofobije.
Ovaj naslov prikazuje okolnosti pod kojima je čovjek po imenu Arthur Fleck postao jedan od najnotornijih zločinaca u imaginarnom gradu Gothamu. No, iako se radi o priči iz Batmanovog univerzuma, ovaj je uradak mnogo, mnogo više od običnog stripovskog filma. On je ujedno nesmiljena kritika današnjeg društva i medija, kao i intiman i šokantan uvid u psihu mentalno bolesnog čovjeka kojeg je društvo opljačkalo od svake nade, smisla i životnoga dostojanstva.
Kao što sam i rekao, film sam pogledao prije još cijela tri tjedna. Međutim, od tad pa do sada nije prošao niti jedan dan a da nisam duboko i intenzivno razmišljao o ovom filmu. A iz iskustava koje ljudi dijele putem interneta, znam da nisam jedini na koga je Joker ostavio ovako dubok i trajan dojam. Nevjerojatna masa ljudi diljem svijeta već tjednima raspravlja o viđenom, a ova masovna fascinacija ne pokazuje nikakve znakove slabljenja.
Joker je umjetničko djelo i točka!
Možete li se uopće prisjetiti kad je po posljednji put neki holivudski film imao ovako dubok i korjenit utjecaj na gledateljske mase? Ja posve sigurno ne mogu. To je stoga što se Hollywood već desetljećima posvećuje produkciji bombastičnih i plitkih uradaka koji su lišeni svake dubine ili umjetničke vrijednosti.
No, Joker je posve sigurno jedno pravo i punokrvno umjetničko djelo. S ovom se tvrdnjom slaže najveći broj ljudi koji je film pogledao, a i brojke govore za sebe. Joker je njegove tvorce koštao oko 55 milijuna dolara, a film se ovih dana bliži ostvarivanju nevjerojatne zarade od čak milijardu dolara! Time je ovaj uradak i službeno postao najgledaniji film s R-rated oznakom u povijesti kinematografije.
Nevjerojatna zarada i popularnost filma još je fascinantnija kada se prisjetimo da su američki mediji netom prije početka prikazivanja Jokera učinili baš sve što je u njihovoj moći da odvrate mase od gledanja ovog filma.
Do sad neviđeno prljav medijski linč jednog filmskog uratka
Netom prije svjetske premijere, američki su mediji kolektivno pokušali izvesti do sad neviđeni medijski linč na ovaj genijalan film. Tv-vijesti, portali i novine svakodnevno su svim raspoloživim sredstvima pokušavale uvjeriti američku javnost da se radi o izuzetno štetnom i neprimjerenom filmu kojeg nitko ne bi trebao gledati niti podržati. Doslovce su izmišljali lažne vijesti o potencijalnom riziku od masovnih pucnjava i terorističkih napada u kinima (koji se, usput rečeno, uopće nisu dogodili), pa su tvrdili kako Joker doslovce predstavlja zločinački priručnik za sve sociopatske bijele muškarce. Išli su i tako daleko da film optuže za promicanje rasizma, iako pitanje rase u samom uratku nije niti natuknuto.
Kada niti jedna od zastrašivačkih strategija nije uspjela, mediji su se okrenuli drugim sredstvima obezvrjeđivanja ovog filma. Tako su medijski filmski kritičari vrlo složno odlučili pokopati film, dajući mu sramotno niske ocjene.
Međutim, ovi medijski šakali nisu računali na jednu stvar, a to je snaga prepričavanja i dijeljenja dojmova putem interneta. Usprkos svim njihovim naporima, nije bilo moguće utišati valove gledateljskog oduševljenja koji su se počeli širiti mrežom. Ovaj disproporcionalni odnos između kritičarskih i gledateljskih dojmova najbolje je sumiran u Jokerovim ocjenama na filmskoj stranici Rotten Tomatoes. Kolektivna ocjena filmskih kritičara na toj stranici za Jokera je bijednih 69%, dok je kolektivna ocjena običnih gledatelja trenutno čak 89%.
Ovaj suludi medijski linč na Jokera potaknuo je, međutim, lavinu negativnih komentara o naravi samih korporativnih medija. Ogroman broj ljudi diljem svijeta odjednom je preko noći počeo postajati svjestan da mediji ni niti objektivni ni nepristrani, da ljudima nasilno guraju niz grlo neke sumnjive političke agende te da su općenito nepouzdani, zastarjeli i nepotrebni kada se usporede s demokratičnošću dijeljenja informacija na internetu.
Malo je reći da je trenutno internetsko ozračje vrlo kritično prema korporativnim medijima. Točnije bi bilo ustvrditi da su ogromne mase ljudi lude od pravednoga gnjeva i da im je doista pun kurac besramnih medijskih manipulacija i laži.
No, to nas vodi na iduće zanimljivo pitanje – zašto su mediji tako složno željeli da Joker podbaci u kinima?
Film koji raskrinkava licemjerje medija i političara
Očito je da su i sami medijski kritičari i novinari prepoznali ogroman potencijal za društvenu promjenu u ovom filmu. Da nije tako, ne bi mu pridavali toliku količinu važnosti i toliko složno pokušavali zaustaviti ljude da ga pogledaju. Sve ovo gotovo da me navodi na dojam da su se mediji zapravo… pribojavali nečega u samom filmu što bi njima osobno moglo dosta naštetiti.
I doista, kad se poruke i radnja Jokera seciraju, značajan dio filma bavi se suptilnim kritiziranjem medijskoga senzacionalizma i njegove bezdušnosti. Svijet medija u filmu prikazan je kao nesmiljena mašina koja bez i tračka oklijevanja melje i uništava snove običnoga puka, istovremeno ih danonoćno šopajući strahom, kao i ohrabrujući devijantne pojedince da se pojave u eteru i pod svaku cijenu dobiju svojih pet minuta slave.
Posebna ironija leži u tome da su mediji, nastojeći stvoriti paniku oko ovog filma, plasirajući lažne priče i praktički osiguravajući medijsku slavu svakom potencijalnom masovnom ubojici koji bi zapucao u kinu, praktički u potpunosti potvrdili sve suptilne kritike koje je Joker na njihov račun i iznio.
Drugi razlog zašto su mediji pokušali potopiti ovaj film leži u tome što se on ne uklapa u trenutne medijske političke narative. S jedne strane, film u liku bahatog i arogantnog bogatuna Thomasa Waynea ismijava i proziva svijet suvremenog kapitalizma. S druge strane, val prosvjednika s klaunovskim maskama koji tijekom filma nose prosvjedne transparente s porukama tipa “Ubij bogate!” i bezumno uništavaju grad očito proziva i raskrinkava sav iracionalizam i destruktivnost trenutne radikalne ljevice.
Stoga medijskim predstavnicima nikako nije bilo po volji popularizirati film koji s takvom objektivnom lakoćom piša na njihove pažljivo konstruirane političke narative kojima vječno drže društvo podijeljeno na lijeve i desne. Film jasno prikazuje da su obje strane beznadno korumpirane i štetne, te da i ljevica i desnica podjednako malo mare za običnog, malenog čovjeka prepuštenog vlastitome očaju.
Wind of change: Joker kao film koji donosi promjenu
S obzirom na nevjerojatno prljave i nepoštene medijske zakulisne igre kad je u pitanju ovaj filmski Joker, doista se ne čudim tome što se čini da je ovaj uradak najavio novo doba nepovjerenja ljudi prema narativima korporativnih medija. Stoga se sve više ljudi u potpunosti isključuje iz “matrice” i prestaje medijima i medijskim izvještajima pridavati ikakvo značenje, tražeći alternativne izvore informacija izravno na internetu, kod nekorporativnih komentatora.
Ovaj trend okretanja leđa svijetu korporativnih medija započeo je još s nizom kontroverzi koje su počele okruživati video platformu YouTube, koja je zadnjih nekoliko godina učinila sve kako bi depopularizirala nezavisne komentatore u korist korporativnih kanala (više o tome pročitajte u ovom mojem tekstu). Međutim, sramotne i potpuno fabricirane kontroverze koje su okružile novog Jokera nepobitno su zacementirale ovakav novi masovni odnos prema dosadašnjim medijima.
Ljudi diljem svijeta i doslovce, zahvaljujući Jokeru, po prvi put u svome životu proziru medijske manipulacije i laži. To je ravno jednoj pravoj društvenoj revoluciji.
Jokerovo lice kao simbol nove revolucije
Kada ovome pridodamo i činjenicu da je Joker posljednjih dana postao svojevrsno zaštitno lice protuvladinih političkih protesta diljem svijeta, dobijamo potpuni uvid u ogroman društveni utjecaj koji ovaj snažan film definitivno posjeduje.
Masovni politički prosvjedi u Čileu, Libanonu, Beirutu i Hong Kongu tako ovih dana svi imaju nešto zajedničko. Prosvjednici u različitim dijelovima svijeta počeli su usvajati Jokerovu filmsku šminku kao simbol svoje pobune. Tako se šminka Arthura Flecka vidi na licima prosvjednika diljem globusa, pritom polako ali sigurno postajući ikonična poput maske iz filma V for Vendetta koju su tijekom vremena također prisvajale doista mnoge prosvjedničke skupine u svijetu.
Ništa od ovog zapravo ne iznenađuje, jer lik novog filmskog Jokera utjelovljuje društveni očaj i bespomoćnost malih ljudi koji se u današnjem svijetu osjećaju potlačenima, nesretnima i nevažnima. Pritom filmski Joker u nekoliko navrata eksplicitno tvrdi da je u potpunosti politički indiferentan, te da ga ne pokreće nikakva ustaljena ideologija već isključivo vlastito očajanje, što ga čini posebno atraktivnom ikonom za svakoga tko se nastoji osloboditi štetnih i ustaljenih političkih podjela i narativa. Zato je on, u današnjem svijetu spektakala, društvenih podjela, trulih ideologija i medijskih manipulacija, doista lik s kojim se mnogi, mnogi ljudi doista i poistovjećuju.
Stoga nije čudo da se mediji toliko boje ovog filma. I trebali bi. Jer, nakon ovog, maske su napokon pale!
***
Preporučeni tekst: Evo zašto ću pogledati novi film o Jokeru iako uopće ne marim za filmove o Batmanu